Program szkolenia:
1. Wybiórczość pokarmowa – definicja
2. Przyczyny trudności związanych z jedzeniem występujące u dzieci z ASD – uwarunkowania organiczne i środowiskowe
3. Holistyczna diagnoza pacjenta (ocena trudności dziecka: kwestionariusz wywiadu z rodzicami, dzienniki żywieniowe etc)
5. Wybiórczość pokarmowa a integracja sensoryczna i samoregulacja.
6. Wybiórczość pokarmowa a komunikacja.
7. Plan terapeutyczny
- naturalna kolejność wprowadzania pokarmów u dzieci;
- rozwój umiejętności samoobsługowych;
- organizacja posiłku sprzyjająca samodzielności i współpracy
- metody budowania współpracy i motywacji (wzmacnianie, kontrakt behawioralne)
- formułowanie, wprowadzanie i egzekwowanie zasad;
- działania redukujące lęk przed nowymi potrawami
- jak uatrakcyjnić dziecku posiłek;
- wprowadzanie wycofanych przez dziecko potraw;
- metody wprowadzania nowych potraw do jadłospisu;
8. Oswajanie responsywne kluczem do sukcesu.
9. Akcesoria terapeuty czyli jakich pomocy i narzędzi potrzebujesz do prowadzenia efektywnych zajęć.
10. Odwrażliwianie sfery oralnej
11. Mimika/wzorce PNF
12. Zabawy z jedzeniem, nauka z jedzeniem i nauka o jedzeniu – ciekawe pomysły na zajęcia dodatkowe.
13. Team terapeutyczny – rodzic i terapeuta czyli jak efektywnie wspierać rodzica i przydzielać zadania do domu.
14. Studium przypadku.
15. Dyskusja.